Zoon in Congo : zoektocht naar een vader

+1
×
Zoon in Congo : zoektocht naar een vader Zoon in Congo : zoektocht naar een vader

Coming-of-age in Congo is aan het einde van de negentiende eeuw ontluisterend. Hoofdpersoon Elias Francken heeft geen gemakkelijk leven. Hij wordt door zijn moeder, die hoer is, van het internaat gehaald om in de haven van Antwerpen wat geld te verdienen. Daar ontmoet hij August, die hem vraagt mee te gaan naar Congo. Hij doet dat in de hoop daar zijn vader te vinden. Maar in plaats van iets te vinden, verliest Elias veel: zijn onschuld en de idealen waarmee hij is opgevoed, zoals het idee dat de nobele koning Leopold II de negers in de Congo beschaving wil brengen. Keihard wordt Elias op 16/17-jarige leeftijd geconfronteerd met het onbarmhartige bestaan in de tropen. Het verhaal leest als een jongensboek en is historisch goed gedocumenteerd. Niet alles is even geloofwaardig en er zijn wat losse eindjes (zoals het tellen door Elias dat uiteindelijk nergens toe leidt), maar het is met vaart geschreven en het blijft boeiend tot het einde. Achterin staat een woordenlijst – helaas niet op…Lees verder

Over Leen van den Berg

Leen van den Berg is een Belgische schrijfster.

Leven

Leen van den Berg (volledig Maria Magdalena van den Berg) is een Vlaams-Nederlandse schrijfster. Ze groeide op aan de rand van Brussel (Watermaal-Bosvoorde en Tervuren), ging in Sint-Pieters-Woluwe naar de middelbare school, behaalde nadien een master in Geschiedenis aan de Katholieke Universiteit van Leuven en volgde later een opleiding tot psychoanalytica (Brussel). Ze woonde lange tijd in Bonheiden en Keerbergen; sinds 1999 woont ze in Rotselaar bij Leuven. Van 1999 tot 2001 gaf van den Berg les aan de Schrijversvakschool 't Colofon in Nederland. Sinds 1997 is ze docente ‘Creatief schrijven’ aan het Conservatorium van Hasselt en sinds 2007 ook aan de Academie in Haasrode bij Leuven. Ze begeleidt er mensen in hun schrijfproces. Ze stond mee aan de wieg van de opleiding tot schrijfdocent die in Vlaanderen wordt georganiseerd door de koepelorganisatie Creatief Schrijven en wordt g…Lees verder op Wikipedia